Transition Town Haarlem

...de kracht van de lokale gemeenschap...

Hoi,

Ik heb net afgelopen september een permacultuur design course gedaan er heb daar erg veel inspiratie opgedaan. Tijdens de cursus dacht ik al, waar kan ik nou straks iets gaan doen hiermee aangezien in zelf geen tuin heb en alleen een balkon dat al vol staat. Het antwoord was er snel, rondom mijn flat ligt veel land waar prewonen zo'n 13000 euro per jaar aan tuinonderhoud aan uitgeeft! Ik dacht als ik nu is zo'n stukje land mag beheren wat op het zuiden ligt en waar op het moment alleen maar struiken staan...

Op het moment ben ik een paar weken in engeland waar ik een paar plekken heb bezocht die (gedeeltelijk) met permacultuur principes zijn opgezet.

Ik heb net contact gehad met prewonen en ze kort mijn ideeën uitgelegd. En ze waren erg positief! Ik ben ze een email aan t schrijven met mijn eerste ideeën van mogelijkheden en als ik over een week ongeveer terug ben ga ik langs op het kantoor om de mogelijkheden te bespreken! :)

Ik zal in de buurt het animo gaan peilen van mensen die mee willen helpen om het stuk land om te toveren tot een ware permacultuur plek. Ik denk dat dit project goed is om de buurt dichter bij elkaar te brengen,het een betere uitstraling te geven, educatief zal zijn, en mensen kunnen lekker gezonde groenten uit "eigen tuin" eten!

Ik weet dat er hier in transition town ook een aantal mensen permacultuur kennis hebben en mensen die het in het algemeen leuk vinden om met planten te werken dus als die zich geroepen voelen om ook een steentje bij te dragen als ik dit los krijg bij prewonen, graag!!

Weergaven: 271

Berichten in deze discussie

Hoi Bart,

Leuk initiatief, zou mooi zijn als het lukt. Ik heb ook een PDC gedaan en heb al een paar jaar ervaring met permacultuur. Ik wil wel meedenken aan het ontwerp en je op weg helpen. Stuur maar een mail als je terug bent.

Groet, Marion

Hoi Bart,

Wat een leuke binnenkomer. Ik ben ook al lang op zoek naar een groot stuk grond met veel zon, waar ik de opgestoken kennis van de PDC op kan loslaten, maar tot op heden zat het niet mee.

En nu dit aanbod waar ik heel blij mee ben. Ik zou ook wel mee willen naar de bijeenkomst met Pre. 

Als Bep mee wil doen, zij is nog bezig met haar PDC, dan zijn we met zijn vieren. Leuk.

Groet, Dieuwke

Hoi Marion en Dieuwke,

Ok dat is mooi. Ik ben net weer terug en heb, wil morgen zeggen, maar is net vandaag vanmiddag al, een orienterend gesprek bij prewonen. We gaan eerst is kijken welk land van hun is want niet alles is van hun, en kort over het idee hebben neem ik aan. Als hij het goed vindt klinken is denk ik de volgende stap een plan uitwerken hoe het eventueel te gebruiken land in te gaan delen en een ruwe tijdsplanning.

Misschien hadden we beter al even kort kunnen meeten van te voren om te kijken hoe transition town erbij te betrekken, maar ik zal zeggen dat ik met jullie erna gaan meeten en dat we dan binnen een week of een paar weken ofzo weer meeten met hem als wat dingen zijn uitgewerkt. Het lijkt me ook belangrijk en daar wil ik ook de nadruk wat op leggen om de mensen uit de straat erbij proberen te betrekken. 

Als je op deze korte termijn toevallig deze donderdagmiddag nog vrij hebt dieuwke? Ik heb om 14h afgesproken met prewonen, maar kom dan mischien eerst een half uurtje eerder bij mij langs op de texelhof dat we op 1 lijn zitten als we langs gaan. Ik heb het niet gevraagd maar neem aan dat het ok is als we met zn 2en komen. Zo niet, spreken we snel af om het er over te hebben. Ik stuur je even een bericht met mn telnummer erin kan je we bellen als t wel lukt.

groeten,

bart

Hoi,

Net terug van meeting met pre wonen. Staan nog steeds open voor het idee! Hebben het gehad over welk land beschikbaar kan zijn, en dat is precies wat ik op het oog had :)  namelijk deze strip land:

http://maps.google.com/maps?q=texelhof+haarlem&hl=nl&ll=52....

De persoon met wie ik sprak ging nog even voor de zekerheid bij het kadaster checken maar was bijna 100% zeker dat het van pre wonen is.

Ik heb kort wat over transition town verteld wat hij nog niet kende, waar ze kort voor staan voor zover ik weet.

We hebben afgesproken dat ik ga beginnen met contacten maken met jullie en de buurt om het animo te checken en een stappenplan te maken hoe we dit zouden aanpakken, en hem hier over op de hoogte te houden.

Ondertussen gaat hij bij pre wonen kijken of er hier een budgetje voor vrij kan komen. Ik had het erover dat het handig zou zijn als we een garagebox konden gebruiken voor opslag van werkmateriaal en dat we enig gereedschap zoals schep en kniptangen etc nodig hebben en een wateraansluiting.

Op het moment staat het land, niet zoals op de foto waar de struiken nog klein zijn, maar struiken van halve meter hoog ofzo, maar die kan hij laten neerhalen en door de versnipperaar halen zodat we dat voor looppaden of mulch ofzo kunnen gebruiken.

Wat denken jullie ervan om op korte termijn samen te komen bij mij thuis lijkt me dan een goede plek?

Ik wil snel een brief samenstellen om de buurt te informeren en een bijeenkomst houden voor geinteresseerden die willen helpen of gewoon het leuk vinden te luisteren wat onze plannen zijn. Het lijkt me eerst echter een goed plan om voor ons samen te komen.

Voor mij kan het elke dag, overdag of savonds meestal wel eigenlijk. ik zal dieuwke even bellen en marion en bep even mijn nummer sturen voor als dieuwke die niet heeft en kunnen we samen een datum prikken? goed idee?

groeten,

bart

Even een update...

Afgelopen week een brief in heel de straat rondgebracht om vandaag voor geinteresseerden bijeen te komen. Beetje een anticlimax als er dan niemand komt! Ook al leest waarschijnlijk de helft van de mensen de brief niet had ik toch wel een paar mensen verwacht..

Maar ja wat ik ook al had gehoord bij andere gelijksoortige projecten is dat in 1e instantie de mensen uit de buurt niet echt betrokken zijn en pas als ze wat zie gebeuren langzaam interesse krijgen en betrokken gaan raken.

Bij prewonen heb ik het al zover gekregen dat ze erg positief zijn over het idee, echter alleen Dieuwke en ik gaan dit niet redden en als er dus geen verdere hulp komt uit transitiontown gaat dit ben ik bang niet lukken! We hebben echt niet zoveel mensen nodig, een stuk of 5 in totaal zou al mooi zijn!

Erg jammer als we deze gelegenheid voorbij laten gaan, het stuk grond is groot (75 bij 10 meter) en dit zou een mooie gelegenheid zijn als experimenteel project voor transitiontown. Als dit zou slagen zijn er zeker meer stukken grond die prewonen (en misschien andere woningmaatschappijen of de gemeente) beschikbaar zou willen stellen, daar heb ik het ook al over gehad.

We kunnen ook als begin maar de helft of een derde van de grond gaan inrichten en langzaam elk jaar uitbreiden, maar we hebben gewoon nog een paar extra handen nodig.

Nou ja als er nog mensen hier zouden willen meehelpen laat wat horen, Ik ga 20 december tot begin april op reis, als ik binnen 1 week geen reacties meer krijg ga ik aan prewonen doorgeven dat voor het moment er nog even te weinig animo is, helaas!

groeten,

bart

Jaaa ik heb zowaar net toch een reactie gekregen van iemand uit de straat die door keelontsteking verhinderd was te komen maar het een erg leuk idee vind en zou willen meehelpen! Een lichtpuntje in de duisternis ;)

Mooi plan, Bart, jammer dat je zoveel en zo lang op vakantie moet....

Geef mij nog een paar dagen om wat rond te bellen en te peilen in de buurt of er meer mensen mee willen doen.

groetjes, Truus

Ik moet niet, maar wil wel, het stond al een tijd in de planning! Door andere redenen is het misschien pas mogelijk voor me om in de 1e week januari weg te gaan, wat eigenlijk niet erg is in deze context want dat geeft nog iets meer tijd om dingen rond te krijgen rondom dit project.

De persoon die heeft gereageerd is erg enthousiast en bedreven in posters maken en heeft aangeboden een poster te maken om in de flats op te hangen om zo de aandacht te trekken. Ik heb komende dinsdag een afspraak met haar. Waarschijnlijk heeft de meerderheid van de mensen de brief niet gelezen en als reclame weggegooid. Ik denk dus dat het uiteindelijk allemaal wel op zn pootjes terecht gaat komen, slow & small solutions en we komen er wel :)

groeten,

bart

RSS

© 2019   Gemaakt door Sjoerd Takken.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden